SLUSH 2017. Photo: Kai Kuusisto

NOTHING NORMAL EVER CHANGED A DAMN THING – SLUSH 2017

Under årets värsta vädersäsong samlas de ledande aktörerna i den globala tech-scenen i Helsingfors för något speciellt – startupfestivalen SLUSH. I år samlades 20 000 deltagare från 130 länder, varav över 2600 startups, 1500 riskkapitalister och 600 journalister på Slush. Create Business Incubator tog med sig fem startups, fem investerare, en affärscoach och en Växtzon-kompis för att driva affärer och att uppleva den fenomenala atmosfären. 

ENTREPRENÖRER ÄR PROBLEMLÖSARE, MED HJÄLP AV TEKNIK FORMAR VI VÅR FRAMTID

SLUSH 2017

Foto: Petri Anttila, SLUSH

Slush beskrivs av många som ”Burning Man meets TED” och detta år firade startupfestivalen tio år. A call for solvers var årets tema. Problemlösare till världens hot och utmaningar inom klimatfrågor, hållbarhet, jämställdhet, fattigdom och orättvisor. De siktade med andra ord högt. Men SOM de levererade! Det är lätt att se problem, men på Slush sågs lösningar. Överallt, på alla scener och montrar, till och med i caféerna (även om flera av oss skippade Cricket Pizzan). Budskapen från SLUSH Helsinki 2017 kan kortas ner till följande punkter

  • Tekniken kommer inte forma vår framtid – det är vi som gör det
  • Entreprenörer är problemlösare
  • Frågan är hur vi använder dessa nya tekniker och kunskaper för att tjäna oss, världens befolkning och universum?

5 startups, 5 investerare, 1 affärscoach och Växtzon-kollegor följde med

SLUSH 2017 Photo: Anrietta Kuosku

Foto: Anrietta Kuosku, SLUSH

Create tog med fem startups till Slush för att inspireras och knyta kontakter. Med scheman späckade av inbokade one-to-one möten med investerare, potentiella samarbetspartners och kunder samt utvalda föreläsningar och workshops med världens ledare gav de sig ut i vimlet.

– Jag oerhört stolt över våra bolag Ticketbird, Nolbi, Wopify, Stampr och inte minst Easy To Trust som nätverkade och körde otroligt många möten från tidig morgon till tidig natt, säger Niklas Sikström, afffärsutvecklare på Create och den som arrangerade resan.

Med på resan var även fem investerare och affärsänglar från Sörmland, Västmanland samt nationella, vår affärscoach Anna Harryson samt Nina Lindahl från Växtzonkollegan Norrköping Science Park. Vi såg även till att gänget från SynerLeap bodde på samma hotell för att kunna dra så mycket nätverksnytta som möjligt med resan. För affärer görs sällan direkt på konferenser, utan vid alla angreppspunkter runt omkring. Vid frukostbordet, på middagar och i taxin i det här fallet.

Al Gore inledningstalade. Foto: Tapio Auvinen, SLUSH

– Mina bästa upplevelser var inledningsshowen, frågestunden med Niklas Zennström och möten med startups och övriga delegater från Eskilstuna och Västerås som gav positivt intryck och energi, säger Lars Bergkvist, affärsängel med kopplingar till Sörmlandsfonden.

 

Just Al Gores inledningstal är det som de flesta har som nummer ett för vad man tar med sig från Slush.

– Min bästa upplevelse under Slush var den sociala interaktionen inom Create och den omvärldsanalys jag kunde göra med all input från talare, produkter och tjänster som vi upplevde på plats, säger Johan Frentz på startupbolaget Stampr.

Ticketbird visade upp sig med monter

SLUSH 2017

Daniel och Roger från Ticketbird vid sin monter

Ticketbird låg inte på latsidan de heller under Slush. Dag två hade de en monter på Startup Square där de visade upp sin produkt och skapade kontakter.

– Bästa upplevelsen var när vi hade vår monter och en investerare kom fram. Han var imponerad av oss och vad vi gjorde och på vilket sätt vi gjorde det. Han kom sedan tillbaka med sin kollega och ville visa upp vilka vi var, berättar en stolt Daniel Hedberg från Ticketbird.

– Men sen fanns det också många andra bra stunder. Det var en bra investerarlunch som Swedish Hotspot hade, då jag stod och pratade med Prins Daniel. Och besöken på de svenska och amerikanska ambassaderna, fortsätter Daniel.

Lästips

För de som inte var på Slush finns möjligheten att ta del av det mesta därifrån via Slushs artiklar och YouTube-kanal, och det rekommenderas varmt. Förutom länkarna ovan följer här några exempel på bra läsning/tittning:

Öppningsshowen

Al Gore: Sustainability is the way of the future

Niklas Zennström, Brent Hoberman, David Thevenon och Sophie Bendz: European companies of tomorrow, where are we going?

Alan Mamedi, grundare av Truecaller: Four lessons on scaling your business

Sist men inte minst, avslutningsvideon uppmanar oss alla till handling,


Källa: Slushs YouTube-kanal