Create i Silicon Valley del 1

I samband med att två Createbolag blev utvalda att delta i Nordic Innovation House acceleratorprogram TINC samt med en satsning på internationalisering åkte Create till Silicon Valley för att känna på pulsen och uppdatera sig kring det senaste i startupsfären. Det var affärsutvecklare Anders Sageborn och kommunikatör Isabelle Åström som åkte ned för att representera Create i syfte att ta hem det senaste inom inkubator- och startupvärlden samt för att utvidga Creates nätverk i San Fransisco och Silicon Valley. Ett steg i internationaliseringsprocessen är att inkubatorn nu ingått partnerskap med den Svenska Handelskammaren i San Fransisco som under de första två dagarna också hjälpte till att ordna intressanta och otroligt givande möten.


Resedagbok – Create i San Fransisco

När vi landat i San Fransisco och checkat in på hotellet var det dags för middag med en utav representanterna från den svenska handelskammaren i San Fransisco (SACCSF). San Fransisco och Silicon Valley handlar helt och hållet om att ha rätt kontakter och har du inte ett nätverk som når dessa blir det svårt att få till intressanta möten. En stor del av Handelskammarens arbete ligger i att nätverka och träffa så mycket folk som möjligt för att kunna hjälpa svenska företag i olika branscher att snabbt komma in i San Fransiscos ”ekosystem”. Att nätverka nere i San Fransisco är dock inga som helst problem då det finns events för just det precis hela tiden, plus att alla är jättetrevliga och verkligen vill lära känna nya människor.

På morgonen första dagen tog vi en promenad för att klockan 09.00 vara på vårt första möte för resan. Parisoma, ett i grunden franskt co-working space som etablerat sig i Silicon Valley där de öppnar dörrarna för alla typer av startups. Här erbjuder man givande kurser för startups och events med investerare. Extra intressant är att Parisoma har ett acceleratorprogram för sociala innovationer. De startups som arbetar med sociala innovationer samt de startups som arbetar med andra typer av innovationer sitter tillsammans i Parisomas lokaler vilket bidrar till möten som genererar intressanta synergier.

Efter Parisoma fick vi besöka Runway – en stor tech-hub som besitter ett community med en massiv mängd startups (ca. 250), investerare och mentorer. Här fokuserar man mycket på communitykänslan och anordnar events i form av After Works, frukostar, seminarier och pitchkvällar flera gånger i veckan för att de parter som är med ska få ut så mycket som möjligt av varandra.

Efter Runway hade vi möte på The Vault där vi fick träffa deras Head of Expansions, Head of Programs och Business Developer. The Vault är likt Parisoma och Runway också ett co-working space – där det finns tillgång till mentorer och affärsutvecklare att diskutera med och få hjälp av. The Vault har däremot en accelerator för startups i tidiga skeden. Något som är väldigt spännande är även att de erbjuder ett acceleratorprogram för investerare – för att lära dessa hur man bör tänka kring just investeringar i startups. The Valt huserar aldrig två startups som kan konkurrera med varandra.

Efter att ha varit på The Vault åkte vi vidare till Silicon Valley Bank vilket är en bank som specialiserat sig på att hjälpa startups. Här arbetar man tätt med investerare och startups för att kunna erbjuda bästa möjliga förutsättningar för de nya bolagen. Vi var nyfikna på vad de sett som den största styrkan hos startups som får investeringar. Utan att tveka svarade de ”teamet”. Ett väl fungerande team väger tyngst när det kommer till att få investering då detta blir en verifiering.

Sista mötet för dagen hade vi med grundarna av Verbling. En svensk startup som grundats i San Fransisco. Killarna som startat företaget, Mikael Bernstein och Gustav Rydstedt, har varit med i ett acceleratorprogram vid Y-combinator vilket är en annan, utöver Runway, Silicon Valley-jätte. De berättade om sin resa där de gick från produktbeskrivning till lansering (go-to-market) på tre månader. TRE månader! Gissa om vi blev mäkta imponerade? Något killarna lyfte var att den mentaliteten ligger högt här – att lansera snabbt och att komma ut med sin produkt till användare så fort man bara kan för att tillsammans med kunden kunna utveckla produkten till det bättre.

På fredagen besökte vi Indiebio – en accelerator som fokuserar på bioteknik och erbjuder sina startups ett eget labb. Indiebio scoutar bolag över hela världen och jobbar med otroligt häftiga innovationer. Läs mer om deras accelerator i länken.

Vi fick även chans att gå på en föreläsning på Google kring hur du bäst säljer in din startup med hjälp av storytelling. Föreläste gjorde en marketingrepresentant från Uber. Hon lyfte vikten av storytelling och pratade mycket om hur viktigt det är att  jobba med innehåll både på hemsidan och i sociala kanaler.

Fredagen avslutades med ett event med två killar från det svenska filmproduktionsbolaget Armstrong Film som presenterade sitt bolag. Bolaget satsar just nu på att nischa sig för att nå fler startups. Hittills har killarna arbetat med bolag så som Singoalla, Electrolux och Kicks.

För att summera vad vi kunnat utröna för trender efter vår tid i San Fransisco:

  • Vikten av en startups team kan inte belysas nog. Ett komplett team kan i princip få vilken idé som helst att lyfta.
  • Man arbetar mycket med att skapa sammanhållning och communitykänsla för att entreprenörerna som ingår i de olika hubarna ska kunna få ut så mycket som möjligt av varandra.
  • Co-working hubarna huserar gärna olika typer av startups och entreprenörer, man blandar innovationer med frilansande entreprenörer – men lägger fokus på nischade och mer branschspecifika acceleratorer.
  • Att komma ihåg om man som startup är intresserad av att åka till San Fransisco är att det är otroligt dyrt att bo och leva där och även att de flesta acceleratorer och inkubatorer tar andelar i de bolag de hjälper – i utbyte mot en investering. Det vanligaste vi kunde höra är att man tar runt 7% i bolaget i utbyte mot en investering på ca 150 000$.
  • Att gå ut på marknaden snabbt är en självklarhet i startupvärlden just för att det är så viktigt att utveckla vidare tillsammans med sina potentiella kunder.
  • Våga göra ”fel”. Många vi träffat berättar att det nästan är en merit att ha satt ett bolag i konkurs. Ett citat vi tar med oss – ”Nothing is a mistake. There’s no win and no fail. There’s only make.”


Vad är en accelerator?

Startup acceleratorer är tidsbegränsade, kohortbaserade program, som inkluderar mentorskap och pedagogiska komponenter. De kulminerar ofta i ett publikt pitch-event eller i en demodag. Acceleratorer kan vara antingen privat eller offentligt finansierad och fokuserar på ett brett spektrum av branscher. Vi på Create har precis lanserat Create-x vilket är ett acceleratorprogram som håller till i Sörmland och pågår under tre månader. Du kan läsa mer om Create-x i länken, se till att anmäla dig om du tycker det låter intressant. Till skillnad från acceleratorerna i Silicon Valley tar vi inga andelar i bolaget och programmet är helt kostnadsfritt!

I del två får ni följa med oss till Palo Alto där vi bland annat besöker LinkedIn!

 

Resan till Silicon Valley anordnades inom samverkansprojektet Växtzon där nio företagsinkubatorer och science parks i Östra Mellansverige samverkar för att fler företag ska växa och nå en omsättning på 100 miljoner kronor.

 

VäxtzonEU